onsdag 6. januar 2010

Musikkens skatter skjult av radiohits



Jeg har igjennom ungdommen vært veldig interessert i musikk og er relativt bereist innenfor musikk av typen rock fra 60-80-tallet og det er en ting som slår meg, de største skattene ligger gjemt. Jeg sier ikke at skattene innenfor musikken er vanskelig å finne, men man må lete selv for å finne dette.



De aller aller fleste som er hører litt på musikk har hørt om band som Kiss, Black Sabbath, Deep Purple og kanskje til og med Europe. Sistnevnte er det ikke sikkert ALLE har hørt om, men hvis jeg derimot nevner låten Final Countdown så er det nok flere som nikker anerkjennende på hodet. Og DET er hele poenget mitt. Folk flest har hørt om en eller to sanger av disse bandene (for å nevne noen få band), men det jeg ofte har funnet ut etter å hørt en del på disse artistene er at det langt i fra er disse kjente hitsene som er de beste sangene.

Dette er selvfølgelig en subjektiv betraktning, men jeg tror at det gjelder flere, altså at flere enn meg har syntes at en sang er litt kul og så sjekker ut bandet og finner mange bra låter. Dette gjelder mest sannsynligvis ikke for de som levde og vokste opp samtidig som disse artistene ga ut sin musikk, men jeg som sitter her nå 40-30 år etter og kun får servert de mest radiovennlige "hitsene" føler det ligger mye skjult.

Her er en liten liste med eksempler over grupper du ikke burde legge på hylla før du har hørt mer en kun deres hits:

@ Deep Purple - Smoke on the Water. Prøv heller Highway Star eller mesterverket Child in Time.


@ Europe - Final Countdown. Prøv heller Rock the Night eller Ninja


@ Kiss - I Was Made For Loving You. Dette er kanskje det grelleste eksempelet, sjekk heller ut alt fra Love Gun - og Destroyer - albumet.


@ Thin Lizzy - The Boys are Back in Town. Prøv heller Jailbreak, Cowboy Song eller the Rocker


@ Queen - We Will Rock You eller Another One Bites the Dust. Prøv heller The Show Must Go On eller Inuendo. Bohemian Rhapsody er nok ganske kjent for mange, men DET er det en grunn til.

Det er sikkert mange andre eksempler på liknende tilfeller og det er mulig mange mener at jeg fornedrer disse hitsene nå, men jeg måtte bare få det ut. Jeg tror jeg har blitt snytt for mange gode band i løpet av årene fordi jeg ikke har likt radiohitene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar